Amintirile noastre se modifica odata cu noi, sau raman constante?

Septembrie 26, 2006


Intr-o zi de 9 septembrie, primesc de la o prietena foarte buna pe celular o intrebare care m-a surprins. O intrebare pe care, cred, ca v-ati pus-o cu toti, dar ati amanat sa raspundeti. „La intreabarea asta m-am gandit si eu !!” Amintirile noastre se mondifica odata cu noi, sau raman constante???

Am sa dezvolt doua situatii ipotetice in care am sa demonstrez ca amintirile noatre raman constante, si un alt exemplu pentru a sustine ca amintirile se „modifica”.

1. Amintirile noastre raman constante

Sincer, cred ca daca m-as izola pe o insula, departe de sociatate, amintirile mele ar ramane constante. Amintirile noastre sufera modificari de interpretare datorita schimbarii la sociatate. Iata si exemplu pe care l-am construit pentru aceasta situatie. Va propun un joc de imaginatie: Ne aflam Gemania, in jurul anului 1939, cand populatia evreiasca a cazut prada dezlantuirii naziste prin aplicarea „solutii finale”. Sa persupunem, ca esti un neamt, care chiar crede in aceasta solutie, si ma mult iei parte la represiunile impotriva evreilor. In viziunea ta ,,evreii sunt un popor inferior si slab”. Sa persupunem ca esti mutat pe o insula pustie pentru foarte multi ani, fara nici un contact cu lumea si evolutia ei. Fara sa cunosti schimbarea de atitudine de la sfarsitul razboiului, fara sa cunosti invinsii, fara sa cunosti bilantul evreilor omorati, tind sa cred ca amintirile tale raman constante. Am facut ceea ce facea toata lumea, nu am gresit, ba chiar cred ca pentru poporul meu e mandru de mine. „Mama lor de evrei !!”….

2. Amintirile noastre se „modifica”

Amintirile noastre nu se schimba. Raman la fel. In schimb, atitudinea noastra se schimba. De aceea avem impresia a amintirile noastre se modifica. Iata si exemplul la care m-am gandit: in decembrie ’98, cred ca aproape toata lumea vroia sa-l vada pe Ceausescu mort. (poate exagerez, dar intelegeti ideea). Nu stiu cum mai credeti astazi, daca a fost corecta decizia de a-l executa?. Si nu a fost corecta. Un fals de proces, in care avocatul care trebuia sa-l apere mai mult il incrimina, acuzatiile care i-ai fost aduse nu au fost reale, un proces in care verdictul era de mult stiut. (stiati ca in strainatate, prin procesul cuplului Ceasusecu, tinerii studentii de la facultatiile de drept invata cum nu trebuei sa arate un proces?) Gandind astazi ..oare trebuia executat?? Eu cred ca nu…

4 Responses to “Amintirile noastre se modifica odata cu noi, sau raman constante?”

  1. Andrei Says:

    Vazand titlul articolul m-am gandit ca sigur o sa-i dau un „comment”, insa dupa ce am am terminat de citit mi-am dat seama ca nu am ce sa comentez. e deja comentat, si mai mult, chiar conform cu gandurile mele, mai putin primul raspuns care ma multumeste mai putin.

    Izolarea de lume tulbura gandirea, sentimentele si modifica atitudinea fata de amintiri, caci lipseste o nevoie importanta: apartenenta la societate. Cu timpul, sunt sigur ca neamtul ori ii va uri mai mult pe evrei, ori mai putin, deoarece lipsa oamenilor il va determina, sub imboldul singuratatii, sa ii invinuiasca pe evrei pentru situatia sa, sau din contra, isi va da seama ca e mai bine chiar si cu ei alaturi decat singur in pustietate. – comportamentul unui om normal.
    Cat despre societate, e foarte adevarat ca aceasta reuseste sa convinga oamenii sa-si autosugestioneze amintirile dupa bunul ei plac.

    …Amintirile nu se schimba, noi ne schimbam in jurul lor. Ele raman intiparite in mintea noastra la fel cum o fotografie se pastreaza in timp.

  2. phoebss Says:

    Well .. foarte buna intrebare. Eu cred ca amintirile se modifica din cauza ca noi suntem intr-o permanenta schimbare. Nu le mai poti percepe la fel din cauza ca nu mai esti la fel. Acelasi lucru de care iti facea placere ieri sa iti amintesti, azi se poate sa te lase rece sau sa te intristeze.. s-a schimbat perspectiva… Era o chestie la filosofie exact despre asta, dar nu imi mai amintesc exact:)

  3. petrisor Says:

    Intr-adevar amintire se schimba.Cred ca totul depinde nevoie, dispozitie si experiente

  4. Anca Says:

    Amintirile nu se schimba..in schimb se schimba perceptia noastra, o oamenilor, asupra lor in timp… in functie de trairile/sentimentele nooastre… Timpul auduce o noua perspectiva… noi conceptii…


Lasă un răspuns

